18 januari 2009

In België weet men het nog niet helemaal met die 50-plussers

Althans, als ik de berichten in de Belgische kranten volg. Op 14 januari lees ik dat vijftigplussers de eerste slachtoffers van de crisis zijn. De Belgische minister van Werk Vandenbroucke stelde eerder al premies in voor werkgevers die 50 plussers in dienst namen. Een succes leek even, maar helaas nam het percentage 50 plus werkloze toch met 5 procent toe.

Een door de kredietcrisis geveld kansrijk initiatief denk ik dan. Als het allemaal economisch in hoogconjunctuur was gebleven, dan zou iedere werkgever gek zijn om zo'n premie te laten lopen. Veel kennis en ervaring, voor minder geld. Enzovoorts. Genoeg reden dus.

Tot ik op 16 januari (2 dagen later) lees dat het eigenlijk wel meevalt. In Vlaanderen zijn sinds 2007 juist veel meer 50-plussers aan het werk. De premies van de minister werken wel degelijk, ondanks de crisis. Het aandeel 50-plussers steeg van zo'n 5 procent naar ruim 6,7% van de totale beroepsbevolking. Twijfel dus bij de Belgische pers.

Ik hoop maar dat het laatste geldt. Dat er meer ouderen worden aangenomen, ondanks of juist dankzij de crisis. In 2006 namelijk stelde Vedior in een onderzoek onder 700 Belgische bedrijven vast, dan niemand zit te wachten op de 50 plusser in dienst. Staan ze er nu dus in ieder geval iets florisanter voor.

Ik ga op zoek naar Nederlandse cijfers. Want ook hier hebben we volgens mij genoeg tegenstrijdigheid.

Geen opmerkingen: