25 maart 2008

Lezende ouderen genieten meer

Ouderen die veel lezen genieten meer van het leven. Dat bleek dinsdag uit een onderzoek onder meer dan duizend ouderen tussen de 49 en 90 jaar. Zo maakte onderzoeksbureau Pro Aging bekend. Uit het eerste Nationale Leesonderzoek 50+ blijkt verder dat het merendeel van de ouderen (58 procent) voor zijn of haar plezier leest.

Ruim 42 procent vindt lezen belangrijk om bij te blijven. Meer dan een kwart van de ondervraagden meent dat je met een boek lekker kunt wegdromen.

Vrouwen blijken meer boeken te lezen (25 per jaar) dan mannen (17 per jaar). Ook kopen ze meer boeken (9,1 tegenover 7,6 per jaar) dan mannen en zijn dames vaker lid van een bibliotheek

23 maart 2008

Oude rockers staying alive



Dit is het Young@Heart koor. Deze groep ouderen maakt in wisselende samenstelling al sinds 1982 covermuziek. Niet onverdienstelijk. En hoewel de band al jarenlang over de hele wereld aan het touren is geweest lijkt het er nu op dat zij een regelrechte sensatie begint te worden. Op 9 april komt een documentaire uit over de band. Op het Los Angeles filmfestival won deze documentaire al een regen aan prijzen.



De huidige groep varieert in leeftijd tussen 72 en 88 jaar. Alle bandleden hebben een achtergrond als het (semi) professioneel artiest. Op de website van de band vinden we een korte biografie van alle bandleden.

De muziek die ze maken: Stayin Alive van the Bee Gees, Fix You van Coldplay en I will Survive....

Ik ben er weg van.



22 maart 2008

Babyboomers kijken anders aan tegen wonen

De laatste tijd hou ik mij regelmatig bezig met woningbouwprojecten en vraagstukken gerelateerd aan wonen. Babyboomers stellen namelijk andere eisen aan woningen dan de generaties voor hen. Dat betekent dat woningbouwers (en met name zij die voorheen seniorenwoningen bouwden) anders zullen moeten communiceren richting en bouwen voor deze generatie. Babyboomers denken namelijk na over de toekomst.


En die toekomst betekent niet dat zij heel bewust bezig zijn met mogelijke gebreken. Zij zoeken vooral een plek waar zij samen, midden in de samenleving een gezond en actief leven kunnen leiden. Dat stelt Judy Schriener in een artikel over babyboomers en wonen.

“We’re the Woodstock generation. Our houses must be designed to fit healthy, active lifestyles; the needs of the elderly and disabled plus those of our kids and grandkids, too. We’re the first generation willing to pay for environmental building. We want to make things better for everyone.”

Judy stelt wat ik zelf ook heb ervaren. 3 jaar geleden was er nauwelijks voedingsbodem voor babyboomergericht denken over wonen. Het besef dringt steeds verder door en de artikelen verschijnen dagelijks in kranten, tijdschriften en online. Niet zo gek. In Judy's geval gaat het om 25% van de Amerikaanse populatie, in mijn en het Nederlandse geval overstijgen we nu al de 30%. Bijna een derde deel van de Nederlanders behoort tot de babyboomgeneratie.

Judy deelt een aantal bevindingen uit haar onderzoek: (hou haar weblog in de gaten, want er komt een boek aan)
  • Veel babyboomers willen helemaal niet met pensioen. Integendeel. Zij nemen een andere baan, starten een bedrijf op of storten zich in het vrijwilligerswerk.
  • Veel babyboomers willen in de stad of centraal in het dorp blijven wonen, dichtbij wegen en openbaar vervoer. 60 procent van de babyboomers die verhuizen blijven in hun eigen land.
  • Er is een duidelijke trend waarneembaar dat mensen hun oude dag doorbrengen in hun eigen huis. In plaats van verhuizen blijven zij in hun eigen woning en passen die aan aan hun nieuwe woonwensen.
  • Een groeiend aantal (wat vooral voor Amerika geldt) aan universiteiten gelieerde wooncomplexen belooft een rijke culturele en intelectuele woonomgeving.
  • Ook in opkomst: woonvormen voor mensen met bepaalde interesses en achtergronden (muziek, theater, vissen of fitness).

Die laatste twee zien we nog niet in Nederland. Al zijn ook hier unversiteiten die levenslang leren promoten. Hoogleraren en onderzoekers blijven ook na hun pensioen aan de universiteit verbonden en oud-studenten keren na een werkend leven terug in de collegebanken of het onderzoeksinstituut.

Tot slot sluit Judy af met een tip voor uitgevers op dit vlak. Babyboomers moeten volgens haar niet worden getypeerd aan de hand van leeftijd. Judy promoot, net als ikzelf doe 'levensstijl' als segmentatiekenmerk. "People in their 60s with kids are different from those with grandchildren. And single mothers of similar age are different from empty-nesters. It’s not a homogenous group."

20 maart 2008

Boomeropia: reizen voor babyboomers

Boomeropia speelt slim in op de trend om reizen speciaal aan te bieden voor babyboomers. Nou ja, slim. Om het te brengen als 'reizen voor babyboomers' is misschien niet de beste keuze. Babyboomers voelen zich misschien babyboomer, maar ze er op aanspreken wordt niet altijd positief ervaren. En de gemiddelde babyboomer weet inmiddels ook zijn weg naar Expedia of Cheaptickets.nl.

De categorieën reizen die Boomeropia heeft gekozen maken duidelijk dat het hier geenszins meer om 50 plus reizen of bejaardenreizen gaat. Dit zijn de vakantiecategorieën voor de nieuwe ouderen.

Adventure
Anniversary
Beach
Bed & Breakfast
Botanical Tours
Boutique Hotels
Bus Tours
Concerts/Events
Cruises
Culinary
Eco Travel
Fishing
Gaming
Glamping - Elegant
Golf
Grandparents
Handicap
Learning
Meditation
Money Is No Object
Motorcycle
Motorhome/RV
Museums/History
Pets
Rail
Religious
Scuba Diving
Shopping
Spa
Volunteer

19 maart 2008

Banksparen voor een beter pensioen


Banksparen voor je pensioen levert namelijk meer op. Voor veel oude ouderen is het nu waarschijnlijk al te laat, maar jonge ouderen kunnen misschien nog profiteren. Bankspaarproducten zijn volgens onderzoek van de Consumentenbond een goed alternatief voor levensverzekeringen voor opbouw van een pensioen. Uit het onderzoek blijkt dat de opbrengsten hoger zijn, doordat consumenten veel minder kosten betalen. Bankspaarproducten bewijzen een goed alternatief voor dure beleggingsverzekeringen te zijn. De Consumentenbond heeft bankspaarproducten onderzocht van ABN Amro, Allianz, Delta Lloyd, Fortis, Rabobank en SNS Bank. Deze producten zijn afgezet tegen lijfrenteverzekeringen. Lijfrenteverzekeraars rekenen in totaal maximaal 34% aan kosten. Bij de bankspaarproducten liggen de kosten veel lager, bij de beleggingsvariant tussen de 1% (Delta Lloyd) en 17% bij Fortis en ABN Amro. Hoeveel voordeliger bankspaarproducten zijn, is afhankelijk van de looptijd en het rendement.
Banksparen hypotheek

Dit eerste onderzoek naar bankspaarproducten geeft aan dat het goed is dat met de Wet Banksparen begin 2008 het monopolie van verzekeraars is doorbroken. Steeds meer aanbieders komen met bankspaarproducten en verzekeraars reageren hierop met goedkopere lijfrentepolissen. Voor consumenten die extra spaargeld willen opbouwen voor de oude dag is banksparen een goed alternatief. De Consumentenbond gaat later dit jaar ook bankspaarproducten voor de aflossing van de hypotheek onderzoeken.

13 maart 2008

Keith Richards nieuwe boegbeeld Louis Vuitton

Na Gorbatsjov is het nu de beurt aan oude rocker Keith Richards om als stijlicoon in reclamecampagnes van modehuis Louis Vuitton op te treden. Slim!

11 maart 2008

De boekenweek is een geschenk voor de ouderenmarketing

Want zo'n week de aandacht vestigen op ouder worden is goed voor de verandering van de mindset bij de gemiddelde marketeer. Hij of zij die bij ouderen meteen denkt aan zieke of zwakke bejaarden in polyesterjurk achter de geraniums komt op geheel andere gedachten. Iets waar ik mezelf als (ouderen)marketeer al jaren voor inspan. De moderne oudere is geen oude bejaarde. De boekenweek stelt het 'moderne ouder worden' aan de kaak en het 'waarom' wij anders ouder worden dan vroeger. Gisteravond zag ik Bernlef bij de Wereld Draait Door met droge ogen verkondigen dat hij zich in zijn hart nog 36 voelt. "Je bent zo jong als je je zelf voelt". Typerend...

Bernlef schreeft het boekenweekgeschenk over hoe het voelt om eenzaam te zijn. Hij baseerde zijn boek op het verhaal over de pianoman. Renate Dorrestein schreeft dit jaar het boekenweekessay. Het essay spreekt mij persoonlijk het meest aan. Renate, met bouwjaar 1954 zelf één van die babyboomers, stelt zichzelf en anderen de vraag waarom wij het vertikken op de traditionele manier oud te worden.


"WAAROM VERTIKKEN WIJ HET OM OP DE TRADITIONELE MANIER OUD TE WORDEN?Die vraag stelt Renate Dorrestein, de schrijver van het Boekenweekessay. Als geen ander weet zij feilloos de maatschappelijke tendensen te fileren. Te beginnen met het gedrag van de ouderen of de TOEKOMSTIGE ouderen zelf. Want zo meteen zijn de babyboomers aan de beurt. De mensen die van harte meezongen met Koot & De Bie … ‘Ouwe lullen moeten weg, ouwe lullen moeten weg, ouwe lullenmoeten weg, ouwe lullen staan alleen maar in de weg.’'

Meer 50 plussers online

Toevallig zat ik vandaag in de uitzending op L1, een Limburgse radiozender. De discussie waarin ik mocht bijvallen ging over de economische kracht van ouderen. Het verhaal nam een wending naar internetgebruik. Een aanwezige dame van 72 steigerde over het feit dat alles tegenwoordig via het internet gaat. Haar probleem is dat van een groot aantal mensen, maar gelukkig worden dat er steeds minder.

De groei van het aantal Nederlanders dat op internet surft, ligt volgens bericht van het ANP bij de 50-plussers. In die leeftijdsgroep steeg het aantal internetgebruikers van 52 procent in 2006 naar 59 procent vorig jaar.

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van De Stichting Internetreclame (STIR).
Eerder dit jaar meldde de stichting al dat elf miljoen Nederlanders online zijn, een groei van 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Nu blijkt dus dat vooral senioren daar debet aan zijn.

Onder jongeren (13 tot 34 jaar) is de 'internetpenetratie' (het aantal gebruikers) 98 procent. Jongeren brengen met 9,9 uur per week de langste tijd op internet door.
Internet heeft in deze doelgroep een aandeel van 22 procent in de totale mediaconsumptie. Bij de 50-plussers ligt dat aandeel op slechts 5 procent. Die lezen langer in tijdschriften en dagbladen.