19 mei 2008

Route 50 Plus: "Ouderen bijten niet"


Een boude uitspraak van Claudie Biegel, het gezicht van Route 50 Plus. Een leuk artikel op B2B contact.

Claudia is zelf een vijftiger en werkzaam binnen de vijftigplus marketing wereld.

"....een ideale combinatie zult u zeggen. Dat leek mij aanvankelijk ook. Maar niets is minder waar. Dacht ik altijd over mijzelf en mijn generatiegenoten als gewone mensen die toevallig de vijftig waren gepasseerd. Ik heb nu leren denken in termen van: oudere afwachtenden, behoudzame zorgzamen, stoere prijsbewusten, jongere ruimdenkers en vrijgevochten voorlopers.

Segmentatiemodellen, wat een ramp en wat staan ze ver weg van de realiteit. Nachten lang piekerde ik erover in welke categorie vijftigplussers ik paste en diezelfde vraag wierp ik op voor mijn echtgenoot , vrienden, buren en noem maar op. Slapeloze nachten werden het. Want ik kon noch mijzelf noch enige andere vijftigplussers kwijt in deze met zoveel zorg en op basis van duur onderzoek uitgedachte segmenten.

O arme marketeer die met dit soort modellen moet werken. Maar ook arme vijftigplusser die als een karikatuur van zichzelf in een hokje wordt gestopt. En dan die benamingen! Wie wil er in godsnaam door het leven gaan als een oudere afwachtende of een stoere prijsbewuste.
Wat mij opvalt en verbaast, ik ben nog niet zo heel lang werkzaam binnen deze wereld, is dat er nooit kritiek komt op deze belachelijke stereotype indelingen. Integendeel zelfs. Op symposia en conferenties waar dit soort banaliteit vol trots de zaal in wordt geslingerd, schrijven de toehoorders alles klakkeloos op of het een openbaring betreft.

Eindelijk, zo hoor je in de pauzes, hebben we inzicht gekregen in deze moeilijke doelgroep. Inzicht? Moeilijk? Waarom moeilijk? Maar vragen en laat staan kritische vragen schijnen niet te passen in de marketing wereld.

Tenenkrommend hoor ik tijdens talloze symposia aan wat ‘ze’ (daar val ik dus ook onder) doen in hun vrije tijd, dat ‘ze’ alles al hebben en nu ook nog een erfenis krijgen en dat ‘ze’ wonder boven wonder ook op internet te vinden zijn. Hoera voor de jongere ruimdenkers of gaat het hier om de vrijgevochten voorlopers?

Het zou me niets verbazen, echt ik overdrijf niet, om op een volgend symposium te horen dat vijftigplussers niet bijten en dat je dus niet bang voor ze hoeft te zijn.
Misschien – en dat is ironisch bedoeld- wordt het tijd om die segmentatiemodellen het raam uit te gooien. Marketeer kom uit die ivoren toorn, ga de straat op en praat gewoon eens met vijftigplussers (ze bijten niet). Ik garandeer je dat je daar veel meer van leert dan van welk model dan ook."

Martijn, nog weer een keer: "Bedankt voor de tip". Claudia, ik kan het niet anders dan met je eens zijn. Er moet gewoon iets gebeuren.

Geen opmerkingen: