30 december 2007

Is dit dan wel een goede telefoon voor ouderen?

Het is inmiddels wel duidelijk dat ik een hekel heb aan seniorentelefoons die zo zijn gemaakt dat het lijkt alsof ouder worden je direct gehandicapt maakt. Die Easy5 bijvoorbeeld. Vreselijk apparaat. Handig als je niet meer kan zien of fysiek dan wel mentaal gehandicapt bent, maar niet per definitie een telefoon die door ouderen wél zal worden gebruikt. Misschien door hele oude mensen.

Dick attendeerde me op de Japanse NTT DoCoMo. Een telefoon die al in maart van 2007 werd gelanceerd. Ik had hem destijds niet opgemerkt. Misschien vooral omdat de telefoon niet direct op het seniorensegment is gelanceerd, maar er wel overduidelijk voor is bedoeld.
Als ik hiervan de functionaliteiten en het uiterlijk bekijk krijg ik een veel beter gevoel. Zou hem zelfs best willen hebben.
"Het toestel heeft naast het aanpassen van de spraaksnelheid ook een ‘clear voice’ functie aan boord. Hiermee worden alle omgevingsgeluiden tot een minimum beperkt, waardoor het gesprek makkelijker te volgens is. Samengevat is dit mobieltje handig voor mensen die snelle praters niet kunnen volgen en last hebben van achtergrondlawaai. De ideale kroegtelefoon dus!"
Slim gemaakt. Een telefoon die functionaliteiten heeft die ouderen interessant vinden, maar die vooral ook een jonger publiek kan en zal aanspreken. Een leeftijdsloze telefoon. Eigenlijk zoals ieder ander willekeurig toestel van Nokia of een ander merk. Maar dan eentje met functies die de Nokia's niet standaard herbergen. Ben benieuwd hoe dit toestel het heeft gedaan in 2007.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

"Een telefoon die functionaliteiten heeft die ouderen interessant vinden," En wat vinden ouderen dan interessant?
Marianne

Arjan in't Veld zei

Ik generaliseer hier natuurlijk niet voor alle ouderen. Onderzoek dat ik ooit uitvoerde weest uit dat men vooral een telefoon wil die kan bellen en eventueel sms'en en die hanteerbaar en stevig is. De zin zoals hier staat was vooral bedoeld om aan te geven dat de functionaliteiten van dit apparaat zowel voor jongeren als voor ouderen handig kunnen zijn. Het volume kan worden aangepast, de knoppen zijn overzichtelijk enzovoorts... Maar vanwaar je gerichte vraag?

Anoniem zei

Omdat ik altijd nieuwsgierig ben naar wat "ouderen" dan precies willen. Willen die eigenlijk wel een speciale telefoon...
Als senioren echt zo interessant zijn waarom zijn de grote merken zoals sony ericson daar nog niet in gesprongen??
Het verbaasd me dat de grote jongens zo weinig doen voor die doelgroep. Heeft dan alleen Dove het door...
Marianne

Arjan in't Veld zei

Volgens mij hoeft Sony Ericsson daar niet specifiek op in te springen. Die telefoons hebben of hadden ze allang in het assortiment. Zelfde geldt voor Nokia. Ik denk dat vooral de providers (Vodafone bijv.) zich om deze doelgroep moeten gaan bekommeren. Met inzet van het juiste toestel, een eerlijk abonnement en duidelijke voorwaarden denk ik dat het wel moet gaan lukken. Wat zijn jouw eigen ideeën daarover? En mag ik zo vrij zijn om te vragen vanuit welke achtergrond je zo begaan ben met oudere doelgroepen?

Anoniem zei

Wat mij erg verbaasd is waarom er een aantal mensen (50+expertisecentrum, jij zelf en nog wat andere marketing mensen) zich zo bezig houd met die doelgroep. Maakt het feit dat ze wat te besteden hebben ze interessant.Waarom zijn zo weinig ondernemers zich daar dan van bewust? Ik kom reglematig bij allerlei ondernemers maar die willen zich niet richten op die doelgroep, ook zien ze wel het nut ervan in, maar ze hebben het idee dat ze dan de rest negeren. Iedereen heeft naar mijn mening nog steeds het idee dat de jeugd de toekomst heeft en dat je daar nu mee bezig moet zijn. Ik denk dat als er geld verdient moet worden we naar het hier en nu moeten kijken. En uiteraard naar de zeer nabije toekomst ( oeps dat is ook vergrijzing) maar maak dat ondernemers en reclamemensen maar eens wijs
Marianne

Arjan in't Veld zei

Ik snap je gedachtegang, maar ben het niet met je eens. Mijn klanten (en dat zijn waarschijnlijk diezelfde ondernemers) zien ook in dat die doelgroep potentie heeft. Aan mij als communicatie- en marketing man om ervoor te zorgen dat de klant het juiste beeld heeft van die oudere. Het beeld? Ja, want daar schort het aan. Als ik vraag aan de klant of hij zich op ouderen wil richten, dan aarzelt hij of weigert hij. Logisch, hij denkt aan een bejaarde, aan onmogelijkheden en problemen. Terwijl de oudere waar wij het continu over hebben in feite tussen 40 en 65 jaar oud is, volop in de maatschappij meedraait en niet anders is dan andere consumenten. Moeilijk onder woorden te brengen, maar erg goed te visualiseren. Laat die klant aan de ondernemer zien en hij zal overtuigd zijn. Misschien kun je me eens mailen via info@mokkamarketing.nl, kunnen we wellicht daarover verder discussiëren.