23 november 2007

Vrouw van 50 wil niet in 'seniorenhokje' worden gestopt

Maar liefst 67% van de vrouwen tussen 50 en 69 jaar vindt producten voor 50+ niet bij haar passen. De ongewenste post is verkeerd getimed, opdringerig en voldoet totaal niet aan de behoefte. De vijftiger van nu zit nog lang niet achter de geraniums, heeft een druk gezinsleven en werkt nog volop (64%). Daarnaast maakt ze regelmatig gebruik van nieuwe media zoals e-mail en internet (61%) en kan ze zelf haar weg prima vinden als ze informatie nodig heeft. Dit blijkt uit een landelijk representatief onderzoek van MarketResponse onder meer dan 500 vrouwen.

Géén vijftigplusbus

In Nederland denken we graag in hokjes, dat geeft structuur. Zodra een vrouw Sarah heeft gezien belandt ze in het seniorenhokje en wordt veelvuldig door bedrijven als zodanig benaderd. Natuurlijk stoot een bedrijf niemand voor het hoofd met een 50+ korting op vakantieparken, OV-jaarkaart of zorgverzekering. Maar de vrouw van vijftig van nu zit ècht niet te wachten op een pot seniorencrème, vijftigplusbus, seniorensport of 50+ beurs. Om nog maar te zwijgen over de bijna bangmakende ongewenste reclame en post over hulpbehoevende middelen. Ze voelen zich betutteld, behandeld als 'oude vrouw' en de toon staat ze niet aan. Dit beeld wordt nog eens extra kracht bij gezet door het onlangs verschenen boek Hoezo 50!? van Henriëtte van Heusden.

Segmentatie op leeftijd is passé

Vijftig plussers worden ongevraagd benaderd door niet aansprekende bedrijven met producten waarmee zij zich niet kunnen identificeren. Bijna de helft (45%) van de ondervraagde vrouwen voelt zich door bedrijven in het bejaardenhokje gestopt en meer dan de helft (66%) voelt zich daar absoluut niet thuis. Een ruime meerderheid van de vrouwen (63%) zit niet te wachten op de 50-plus post. Bedrijven slaan hiermee de plank volledig mis. Marketeers zouden zichzelf eens achter de oren moeten krabben of ze eigenlijk wel weten wie ze aanschrijven, voordat ze hun marketingtrucjes uit de kast trekken. Sterker nog, het roept irritatie op (47%). Deze irritatie ontstaat vooral omdat het beeld van bedrijven van vrouwen van 50 totaal niet klopt.

Bijna alle vrouwen willen af van dat 'seniorenhokje'

Bedrijven zijn in hun benadering van deze doelgroep aan een verjongingskuur toe, ze lopen gemiddeld 20 jaar achter, constateert Pauline Bron, research consultant bij MarketResponse. 'Bij deze vorm van segmenteren staat niet de behoefte maar de leeftijd centraal. Dat ze daarbij ook een grote groep irriteren nemen ze op de koop toe.' Volgens Bron moeten bedrijven stoppen met hokjes denken. De uitdaging is om te kijken wie de doelgroep is en wat de doelgroep beweegt. Dit zorgt voor een stuk minder irritatie en maakt effectieve en efficiënte communicatie mogelijk. Voorkom die opdringerige push door de brievenbus. En als marketeers dan toch zo nodig willen segmenteren op leeftijd, schuif dan minimaal 20 jaar door voor het bereiken van de senior.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Arjan in't Veld zei

Is dit een bevestiging of een ontkenning?